klik2 dan beritahu saya..

EXCHANGE LINK

28 April 2011

MUHASABAH....

kenapa tak MUHASARAWAK .....grrr !!!

..okeh2 serius2 ni...

banyak diperkatakan tentang muhasabah diri....apa sebenarnya pengertian muhasabah itu sendiri..
kekadang sedap je mulut menyebutnya...tak kurang juga cm dinaz ni...baru ja nak mengenali lebih dekat lagi kepada sesuatu yang bolh mendatangkan kebaikkan pada diri untuk bekalan ke akhirat nanati.

jom kita share sikit...

Muhasabah berasal dari kata hasibah yang artinya menghisab atau menghitung. Dalam penggunaan katanya, muhasabah diidentitikan dengan menilai diri sendiri atau mengevaluasi, atau introspeksi diri.

dalam melakukan muhasabah, seorang muslim menilai dirinya, apakah dirinya lebih banyak berbuat baik ataukah lebih banyak berbuat kesalahan dalam kehidupan sehari-harinya. Dia mesti objektif melakukan penilaiannya dengan menggunakan Al Qur’an dan Sunnah sebagai dasar penilaiannya bukan berdasarkan keinginan diri sendiri.

Oleh karena itu melakukan muhasabah atau introspeksi diri merupakan perkara yang sangat penting untuk menilai apakah amal perbuatannya sudah sesuai dengan ketentuan Allah. Tanpa introspeksi, jiwa manusia tidak akan menjadi baik.

pelan-pelan kita berubah ke arah kebaikkan.

pssst..ada juga orang di dunia ni, hari ni dah berubah jadi baik, esok ...tup2 berubah jadi tak baik plak..lusa jadi baik balik...ahaha..mcm2 perangai la...

siapalah kita nak menentukan kebaikkan orang lain...cermin diri sendiri dulu..cantik/hensem ke tak !!! (lari tajuk dah ni...)
okey cau cincau..salam.


16 ulasan:

  1. sama-sama lah kita muhasabah diri kearah kebaikan dan renung-renungkan insyaallah pasti boleh

    BalasPadam
  2. gud info..^__^

    kadang2 bila ditimpa musibah baru nak muhasabah...mcm mn tu...

    BalasPadam
  3. @efa
    alhamdulillah kena yakin pd diri sendiri..TQ Efa..

    BalasPadam
  4. @!✿❤Cik Puan Izan❤✿!

    ada orang bila terantuk baru terngadah...

    Sesungguhnya Allah sayang kpd makhluknya yg terpilih untuk didatangkan musibah kerana itu boleh mengingatkan dia kepada Penciptanya...
    wallahu'alam.

    BalasPadam
  5. muhasarawak?
    kuikui..kelakar gak sis ni.

    BalasPadam
  6. muhabasah aci tak...? keh keh keh

    BalasPadam
  7. @widateringat terubuk masin Sarawk..heee..

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. @sW33tdARLiNG..kalau tempias memang la basah darling...huhuh.

    BalasPadam
  10. muhasabah ker muhabasah hehehe gurau jerrr .. tq for the info....mudah mudahn kita semua tergolong dalam kalangan yang selalu bermuhasabh diri . amin

    BalasPadam
  11. sebut munaSABAH lbh best drp sebut munaSARAWAK..hehe

    BalasPadam
  12. muhasabah vs muhasarawak . hehe

    BalasPadam
  13. baeklah,nak g ngadap cermin jap nih,atas arahan cek dinaz.(tengok hemsem ke semat ke x)hee :P

    BalasPadam
  14. tapi kenapa ada sesetengah org bile kite cuba bermuhasabah diri, dia akan tuduh kite nih berlagak nak jadi baik..? *pernah terkena dgn ex-BF sendiri.. huhuhu... :(

    Gee baru tulis "Effect Pelam bila Exam"

    BalasPadam

Terima Kasih...Dinaz sedia mengunjung balas ke blog link anda secepat mungkin InsyaAllah...hepi hepi selalu.

klik-klik dan maklumkan saya.

Catatan Popular

Dari mana datangnya tetamuku..